Vijf toegankelijke Dans spelletjes!

foto Dans 1

[ID: een licht blauwe flyer met witte letters. Links bovenin een roze beer met een baby roze beer, rechtsboven in een oranje tijger, met een gele baby tijger. Links onder in een oranje kat met een gele baby kat, in het midden onderaan een roze vogel met gespreide vleugels en een blauwe baby vogel met gespreide vleugels. En rechts onderin een licht oranje kangoeroe met in haar buidel een beige baby kangoeroe]

Om de zomerperiode goed door te komen hebben we afgelopen periode een aantal toegankelijke dansspelletjes voor jullie op een rijtje gezet. Deze dansspellen kunnen gedaan worden met broertjes of zusjes, vader of moeder. Of misschien zelfs met opa of oma, via bijvoorbeeld video bellen.

Wat: vijf toegankelijke dansspellen om samen te dansen

Voor wie: de dansspellen zijn toegankelijk voor iedereen, van alle leeftijden, met of zonder twee linker voeten maar ook voor rolstoelgebruikers. Kortom voor iedereen die graag danst!

Daarbij hebben wij onze best gedaan om de dansspellen ook toegankelijk te maken voor diegene die blind/slechtziend of doof/slechthoren zijn. Dit hebben we onder andere gedaan door bij onze afbeeldingen een Image Discription te plaatsen voor diegene die blind of slechtziend zijn. Zij kunnen afbeeldingen immers niet of moeilijk zien. Ook hebben we bij de oefeningen/spelletjes rekening gehouden met diverse fysieke mogelijkheden. Mocht het zo zijn dat je toch nog tips hebt hoe wij onze inclusie kunnen verbeteren voor echt iedereen, laat het ons weten!

De herfst is inmiddels aangebroken waarbij we meer naar binnen keren. De dagen worden korter en de nachten worden langer. Daarom hebben we alle vijf de dansspellen hieronder voor je op een rijtje gezet. Want wat is er nu leuker dan droog binnen bij de kachel samen (dans)spelletjes te doen?!

Dansspel nummer #1: Stopdans.

Dit is, vinden wij, een ontzettend leuke dansoefening. Zorg ervoor dat je genoeg ruimte hebt door bijvoorbeeld tafels en stoelen opzij te schuiven. Dit zodat je je niet kan bezeren. Wat je verder nodig hebt is muziek. Het liefst je meest favoriete nummers! Vervolgens kiezen jullie één persoon die de DJ zal zijn. De DJ is de baas over de pauze en speelknop. De andere zijn de dansers. Wat dit precies inhoudt leggen we hieronder uit:

1: wanneer de muziek speelt dansen de dansers, wanneer de muziek stopt bevriezen de dansers! Je veranderd in een standbeeld! Wanneer de dansers weer muziek horen smelten de dansers weer en kunnen zij weer verder dansen! Een tip voor de dansers: verander elke keer in een ander standbeeld!

2: de DJ is de baas over de stop en speelknop van de muziekinstallatie. Een tip voor de DJ: speel met tijd, door de pauze heel kort of lang te maken. Wissel af.

3: tip voor als je de muziek minder of niet kan horen: let dan extra goed op je mededansers. Of misschien kan je de muziek voelen?

[ID: een okergele poster met witte tekst. Rechts over de gehele lengte van de poster is een oranje kangoeroe afgebeeld met in de buidel een beige baby kangoeroe]

Dansspel #2: Spiegeldans

Deze dansoefening doe je met zijn tweeën. Je gaat tegenover elkaar zitten of staan. Vervolgens kies je samen wie er nummer één is, en wie nummer twee.

Nummer één begint met dansen, net zoals je dat voor de spiegel zou doen. Nummer twee is vervolgens jouw spiegelbeeld! Nummer twee kopieert dus de bewegen van nummer één, in spiegelbeeld!

Klink ingewikkeld? Nee hoor, het is een ontzettend leuke oefening. Dansplezier gegarandeerd!

Tip: beweeg niet al te snel, dat maakt het heel erg lastig om dansbewegingen te kopiëren en volgen. Wat je wel kan doen is variëren in tempo. Wissel heel langzaam bewegen af met wat sneller bewegen!

Wanneer je favoriete nummer is afgelopen is wisselen jullie van rollen. De ander is nu het spiegelbeeld.

Als je slechtziend of blind bent kun je deze oefening doen met een voorwerp, bijvoorbeeld een lint (ieder heeft een uiteinde vast).

Zo kun je ook de bewegingen van de ander volgen.

[ID: een paarse poster met witte letters. De tekst zoals hierboven omschreven. Onder aan de poster is een oranje tijger afgebeeld met zwarte strepen. Met daarnaast een gele baby tijgertje met zwarte strepen]

Dansspel #3: Robotdans

Dansen zoals een robot, dat doen we met deze oefening.
Je maakt hierbij hoekige bewegingen met je armen en/of
benen, met je bovenlichaam en/of onderlichaam. Maar
vergeet ook je hoofd niet! Eigenlijk kan je elk lichaamsdeel
hoekig bewegen. Tegelijkertijd, of geïsoleerd: dit betekent
elk lichaamsdeel apart van elkaar. Probeer maar eens!

Tip 1: door je spieren te spannen en ontspannen krijg je een
extra pop effect. Speel daarbij met tijd (snel, langzaam en
bevriezen)

Tip 2: als je klaar bent met improviseren kan je een eigen
dansje maken. Tel hierbij tot 8 en begin eerst met 1 x 8
tellen, daarna 2 x 8 tellen. Zo kan je rustig je
choreografie uitbouwen en kan je makkelijk je eigen
danspasjes onthouden.

Tip 3: samen een robot dansje maken is ook hartstikke
leuk!

[ID: een fel blauwe poster met witte letters. De tekst zoals hierboven omschreven. Onder aan de poster is een roze vogel afgebeeld met gespreide vleugels, daarnaast een lila baby vogeltje ook met gespreide vleugels]

Dansspel #4: Dans je naam!

Maak per letter van je naam een beweging. Zorg ervoor dat je de bewegingen onthoudt. De letters samen vormen je naam, en je eigen dansje!

Deze oefening kan je ook samen doen. Doe dan elkaars bewegingen na! Zo schrijf je elkaars naam met dans!

Als je blind of slechtziend bent kun je bij elke beweging een geluid maken, welk geluid vind jij het best passen bij de beweging die je verzonnen hebt voor die letter van je naam?

[ID: een oranje rode poter met witte letters. Tekst omschreven zoals hierboven. Onderaan de poster is een lichtblauwe hond met donker blauw vlekken afgebeeld, met daarnaast een klein wit hondje met blauwe vlekken. Ze lachen naar elkaar]

#5 Lichaamsscan

Neem voor deze oefening een ontspannen houding aan. Dat kan zittend of liggend. Sluit vervolgens je ogen en concentreer je op je ademhaling. We gaan nu een lichaamsscan doen. Ga in gedachten langs elk lichaamsdeel. Begin bij je voetzolen, ga daarna met je aandacht naar je tenen, je enkels en zo helemaal omhoog tot je kruin (de bovenkant van je hoofd).
Ben je bewust van hoe elk lichaamsdeel voelt. Heb je pijn, voel je spierspanning of ben je helemaal ontspannen?

Het kan zijn dat je bepaalde lichaamsdelen niet voelt, vanwege bijvoorbeeld een dwarslaesie.
Visualiseer dan toch dit lichaamsdeel.

Doe de bodyscan in je eigen temp.
Ben je klaar, beweeg dan voorzichtig je tenen en vingers en rek je daarna helemaal uit.

Als het goed is ben je nu helemaal ontspannen!

[ID: een mintgroene poster met witte letters, tekst zoals hierboven omschreven. Rechts onder is een roze beer getekend met in haar schoot een lichtroze klein beertje met uitgestrekte armpjes]

Dans je met ons mee? Veel dansplezier!

Deel via: